پمپ هیدرولیک بالابر

پمپ هیدرولیک بالابر یک جریان سیال از مایع هیدرولیک را تولید می‌کند. نیروی لازم برای حرکت دادن اجزای مختلف بالابر نیز به واسطه این انرژی هیدرولیکی فراهم می‌شود. منبع این نیرو، انرژی مکانیکی است که از سمت موتور اصلی ماشین به پمپ هیدرولیک می‌رسد.

پمپ با این نیروی دریافتی، مایع هیدرولیک را از مخزن مکش کرده و با فشار بالا به داخل سیستم هیدرولیک ارسال می‌کند. اینجا جایی است که انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیکی تبدیل شده است. حالا مایع هیدرولیکی که فشار بالایی دارد، نقش انتقال‌دهنده نیروی هیدرولیکی را به سیلندرهای هیدرولیکی ایفا می‌کند.

High-hydraulic-pump

پمپ-هیدرولیک-بالابر

پمپ هیدرولیک بالابر

سیلندرهای هیدرولیکی این انرژی را دوباره به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و آن را بین اجزای مختلف بالابر تقسیم می‌کنند.

کاربرد پمپ هیدرولیک بالابر

کاربرد-پمپ هیدرولیک-بالابر

وظیفه اصلی این پمپ‌ها تأمین فشار و جریان هیدرولیکی برای انجام عملیات مکانیکی بالابری است. بعضی بالابرها دارای موتور الکتریکی و بعضی دارای موتور دیزلی دارند. در دیزل استار بررسی کرده‌ایم که موتور دیزل چیست. اما نکته مهم این است که پمپ هیدرولیک برای هر دو نوع بالابر لازم است. در واقع با هر دو نوع موتور می‌تواند تعامل لازم را داشته باشد.

اما از کاربرد دقیق آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تغییر ارتفاع بار: سیلندرهای هیدرولیک می‌توانند سکوی بالابر و بازوها را به صورت عمودی حرکت دهند.
  • کنترل حرکت و جهت: جریان سیالی که به قسمت‌های مختلف بالابر منتقل می‌شود، جهت و سرعت حرکت بازوها و سکوها را کنترل می‌کند.
  • ترمز هیدرولیک: اگر بالابر دارای ترمز هیدرولیکی باشد، فشار سیال هیدرولیک، این ترمز را مدیریت می‌کند.
  • توزیع یکنواخت بار: به واسطه وجود سیستم هیدرولیکی، بار به صورت یکنواخت در سطح بازوها و سکوی بالابر توزیع می‌شود.
  • افزایش دقت عملیاتی: پمپ‌های هیدرولیک می‌توانند نیروهای بزرگ را با دقت بالا تولید کنند.
  • سیستم‌های تعلیق: اگر بالابر با سیستم تعلیق هیدرولیکی همراه باشد، پمپ هیدرولیک، حرکت نرم و پایدار ماشین را تضمین می‌کند.

قیمت پمپ هیدرولیک برای ماشین بالابر

در خرید پمپ هیدرولیک بالابر مدل‌ها و برندهای مختلفی پیش روی شما است. شاید ابتدای امر با مشاهده این تنوع محصولات سردرگم شوید. اما با دریافت مشاوره از مجموعه‌ای مثل دیزل استار و در نظر گرفتن یک سری ویژگی، مدل ایدئال ماشین خود را پیدا کنید.

قیمت این پمپ بسته به عوامل زیر متغیر است:

  • نوع پمپ: ساختمان پمپ می‌تواند ساده یا پیچیده باشد. اجزای داخلی و نوع عملکرد پمپ در قیمت تأثیرگذار خواهد بود.
  • ظرفیت و توان پمپ: هر چه پتانسیل پمپ از نظر ظرفیت و توان بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است.
  • فشار کاری: هر چه پمپ قادر به تحمل فشار کاری بالاتری باشد، قیمت بیشتری هم خواهد داشت.
  • برند: اگر پمپ از برندهای معتبر انواع ماشین‎ آلات سنگین باشد، به دلیل سابقه تضمین‌شده‌ای که دارد، هزینه بالاتری را هم می‌طلبد.
  • قابلیت‌های خاص: پمپ می‌تواند در کنار ساختمان ساده خود قابلیت‌های پیشرفته‌تری هم داشته باشد که بر قیمتش مؤثر خواهند بود. قابلیت‌هایی مانند کاهش نویز، سیستم‌ خنک‌کننده، مقاومت در برابر شرایط سخت محیطی و... .
  • ابعاد و وزن: در تولید پمپ‌هایی که بزرگ‌ترند و وزن بیشتری دارند، مواد اولیه بیشتر و فرآیندهای پیچیده‌تری به کار گرفته می‌شوند. پس قابل پیشبینی است که قیمت بالاتری داشته باشند.

سفارش پمپ هیدرولیک بالابر از واردکننده مستقیم

تهیه پمپ سیستم هیدرولیک ماشین بالابر از برندهای مطرح دنیا، خیال شما را از بابت قدرتمند عملکرد و ایمنی این سیستم راحت می‌کند. ضمن این که بالابرها نیز توسط برندهای بین‌المللی تولید می‌شوند. بنابراین بهتر است قطعات مهم و حیاتی آنها نظیر پمپ هیدرولیک نیز در همان سطح و با همان کیفیت باشد.

دیزل استار بیش از 10 سال پیش، فعالیت خود را با تمرکز بر واردات محصولات صنعتی پایه‌ای، مانند موتور دیزلی کامینز، دویتس و.. آغاز کرد. اما محصولاتی مانند پمپ هیدرولیک، هواساز (کمپرسور اسکرو) و دیزل ژنراتور را هم به محصولات خود اضافه کرد.

اگر قصد خرید پمپ هیدرولیک بالابر را در بهترین برندهای دنیا و با ضمانت اصالات کالا دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های ۰۹۱۲۹۱۷۰۶۱۷ و ۰۹۱۷۱۰۰۷۵۸۴ با دیزل استار در تماس باشید. کارشناسان این مجموعه شما را برای انتخاب بهترین گزینه پیش از خرید نیز راهنمایی خواهند کرد.

انواع پمپ هیدرولیک مناسب برای ماشین بالابر

انواع-پمپ-هیدرولیک-بالابر

یکی از متغیرهایی که باید هنگام خرید پمپ هیدرولیک بالابر در مورد آن تصمیم گرفته شود، نوع پمپ است. این که این پمپ دقیقاً با چه اجزایی و در چه ساز و کاری نیروی هیدرولیکی را تولید کند.

در ادامه انواع پمپ‌های هیدرولیک مناسب این ماشین را مرور می‌کنیم. هر یک از این پمپ‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که آنها را برای نوع خاصی از بالابرها مناسب کرده‌اند.

1/ پمپ دنده‌ای

در این پمپ دو چرخ‌دنده طراحی شده که با هم درگیر می‌شوند و جریان سریال را پمپاژ می‌کنند. اما بر اساس این که دندانه‌های این چرخ‌دنده‌ها دقیقاً چطور طراحی شده باشند، دو نوع دنده داخلی و دنده خارجی را برای آن تعریف کنیم.

در پمپ دنده داخلی دندانه‌های چرخ‌دنده‌های درگیر، خارجی هستند. از طرفی دنده‌ها داخل یکدیگر قرار گرفته‌اند با هم همپوشانی دارند. اما در نوع دنده داخلی، یک چرخ‌دنده دارای دندانه‌های داخلی و چرخ‌دنده دیگر دارای دندانه‌های خارجی است. عملکرد دو چرخ‌دنده نیز مستقل از یکدیگر است.

تفاوت‌های مهم این دو پمپ را در جدول زیر نیز می‌بینید.

  پمپ دنده‌ خارجی پمپ دنده داخلی
عملکرد کارایی بالا و عملکرد نرم‌تر در کنار نشتی داخلی بسیار کمتر کارایی خوب اما با نشتی بیشتر
فشار کاری مناسب فشارهای متوسط تا بالا مناسب فشارهای متوسط و پایین
حجم جریان تولیدی بالا متوسط
صدا و لرزش نزدیک به صفر دارای لرزش و صدا
نوع بالابر مناسب بالابرهای سنگین با نیاز به فشار و دقت بالا بالابرهای سبک با نیاز به جریان متوسط

 2/ پمپ پره‌ای

در این پمپ هیدرولیک بالابر یک روتور طراحی شده که پره‌های متحرکی دارد. وقتی رتور می‌چرخد، پره‌ها هم به داخل و خارج حرکت کرده و جریان سیال را پمپاژ می‌کنند. این روتور با پره‌هایش داخل یک محفظه بیضی‌شکل قرار دارند.

چنین پمپی دقت بالایی در کنترل جریان دارد و با بازدهی مناسبی هم همراه است. عملکرد آن نیز بدون صدا است. اما در برابر ذرات آلودگی حساس است و به نگهداری بیشتری هم نیاز دارد.

سسس

اساس کار پمپ پیستونی، ایجاد سیال و فشار مایع در پیستون است. اما همین نوع پمپ نیز خود دو نوع محوری و شعاعی دارد. در نوع محوری، پیستون‌ها موازی با محور روتور، جابه‌جا می‌شوند. اما در نوع شعاعی، این حرکت را به صورت شعاعی (نسبت به محور روتور) انجام می‌دهند.

هر دو پمپ قدرت بسیار بالایی دارند و با فشارهای بالا هماهنگ هستند. برای مثال اگر بالابر دارای موتور دیزلی کاترپیلار باشد و برای شرایط عملیاتی سنگین طراحی شده باشد، این پمپ می‌‎تواند کارایی لازم را در آن ارائه دهد.

اما تفاوت این دو نوع پمپ پیستونی را در جدول زیر می‌بینید:

  پمپ پیستونی محوری پمپ پیستونی شعاعی
عملکرد مناسب برای فشارهای بالا و جریان‌های سنگین مناسب برای فشار بالا و جریان‌های متوسط
فشار کاری تا حدود 350 بار فشارهای بسیار بالا (بیش از 700 بار)
صدا و لرزش کمتر بیشتر
نوع بالابر مناسب بالابرهای متوسط تا سنگین بالابرهای سنگین

4/ پمپ اسکرو

این پمپ هیدرولیک بالابر شامل دو یا چند پیچ مارپیچ (اسکرو) است که همگی داخل یک محفظه جای گرفته‌اند. پیچ‌هایی همواره به صورت هم‌زمان و هم‌سو در حال چرخش هستند. همین چرخش نیز باعث می‌شود که مایع هیدرولیک وارد شده، از مارپیچ‌ها رد شده و به سمت خروجی برود. جریان مارپیچ موجب ایجاد جریان یکنواخت و بدون پالس مایع می‌شود.

این پمپ‌ها می‌توانند جریان بزرگ را با فشارهای متوسط تا زیاد تولید کنند. بیشترین کاربرد آنها نیز در بالابرهایی که به جریان ثابت و پایدار نیاز دارند. باید اشاره کنیم که صدا و لرزش تولیدی این پمپ‌ها نیز بسیار کم است. اما حساسیت به آلودگی در این پمپ نیز بیشتر مشهود است.

نقاط قوت و چالش‌های پمپ هیدرولیک بالابر

پمپ هیدرولیک در ماشین بالابر تأمین نیروی لازم را برای بخش اصلی عملیات (یعنی بلند کردن و جابه‌‎جایی) بر دوش دارد. اما در این فرآیند می‌تواند با چالش‌هایی هم همراه باشد که بهتر است از آنها باخبر باشید. چالش‌های پمپ هیدرولیک در هر مدل متفاوت از مدل‌های دیگر است. اما در جدول زیر یک نگاه بر مزایا و چالش‌های این سیستم داریم.

مزایا چالش‌ها
جابه‌جایی بارهای سنگین با استفاده از فشار هیدرولیکی تولید صدا و لرزش در بعضی مدل‌ها
بهره‌وری انرژی و عملکرد قابل اعتماد نیاز به فضای نگهداری بیشتر برای پمپ‌های سنگین‌‎تر و بزرگ‌تر
تنظیم دقیق سرعت و موقعیت بار نیاز به تعمیرات پیچیده
دوام و ماندگاری زیاد در شرایط کاری مختلف پیچیدگی تنظیمات جریان و فشار در بعضی انواع

 

  • چگونه بهترین پمپ هیدرولیک را برای ماشین بالابر انتخاب کنیم؟

    با لحاظ کردن فشار کاری مورد نیاز، دقت کنترل، حجم جریان، شرایط عملیاتی و… . مشاوران دیزل استار نیز با شماره ۰۹۱۲۹۱۷۰۶۱۷ منتظر راهنمایی شما همراهان گرامی هستند.

  • چه عواملی بر عمر مفید پمپ هیدرولیک تأثیر دارند؟

    کیفیت ساخت اولیه، نحوه نصب پمپ، شرایط کاری و از همه مهم‌تر نگهداری مناسب.

  • نگهداری پمپ هیدرولیک بالابر شامل چه اقداماتی است؟

    بازبینی و سرویس منظم، تعویض به موقع روغن هیدرولیک، بررسی ترک‌ احتمالی اتصالات و شلنگ‌ها، تمیز کردن فیلترها و تعویض قطعات فرسوده.

  • نشانه‌های خرابی پمپ هیدرولیک چیست؟

    کاهش فشار هیدرولیک تولیدی، کم یا ناپایدار شدن جریان، صدا و لرزش بیش از حد، نشتی روغن هیدرولیک، افزایش دمای سیستم هیدرولیک و… .

  • در چه صورتی پمپ هیدرولیک باید عوض شود؟

    ساییدگی یا شکستگی زیاد قطعات داخلی (مثل پیستون‌ها، سیلندرها، دنده‌ها یا پره‌ها)، کاهش شدید فشار و جریان، کاهش شدید کارایی بر اثر استفاده از روغن فرسوده و… نشان از ممکن نبودن تعمیر پمپ هستند.