پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی جریان هیدرولیک و فشار مورد نیاز این ماشین را برای انجام حرکات مختلف تأمین می‌کند. این حرکات می‌توانند شامل بلند کردن بوم، حرکت بازوی بیل، جابه‌جایی مصالح، بلند کردن اجسام سنگین و... باشند.

پمپ هیدرولیک این نیرو را از موتور اصلی بیل مکانیکی دریافت می‌کند. به این ترتیب که وقتی موتور ماشین روشن می‎شود، پمپ هیدرولیک نیروی مکانیکی را از آن دریافت می‌کند. سپس آن را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌کند. این تبدیل شامل بیرون کشیدن روغن هیدرولیک از مخزن و پمپاژ آن به سیستم هیدرولیک است.

پمپ-هیدرولیک-بیل-مکانیکی

انواع-پمپ-هیدرولیک-بیل-مکانیکی

وقتی انرژی هیدرولیکی در قالب روغنی با فشار بالا به سیلندرها و موتورهای هیدرولیک می‌رسد، دوباره به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود. سپس سیلندرهای هیدرولیک با دریافت فشار روغن، حرکات خطی (مانند بالا و پایین رفتن بوم) را ایجاد می‌کنند. وظیفه ایجاد حرکات چرخشی (مانند چرخش بدنه بیل) نیز به عهده موتورهای هیدرولیک است که آنها را با دریافت این فشار شکل می‌دهند.

کاربرد پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

کاربرد-پمپ-هیدرولیک-بیل-مکانیکی

مسئولیت اصلی این پمپ، تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیکی است تا این انرژی دوباره به انرژی مکانیکی قطعات مختلف تبدیل شود (در دیزل استار می‌توانید بخوانید که انرژی مکانیکی چیست). همین ساز و کار ساده، مزایا و دستاوردهای زیر را برای بیل مکانیکی به همراه خواهد داشت:

  • خلق نیروی لازم برای حرکت بازو و بوم بیل مکانیکی (شامل بالا و پایین بردن بوم، جلو و عقب بردن بازو و تغییر زاویه بازو)
  • فراهم کردن قابلیت چرخش 360 درجه بدنه بیل مکانیکی
  • حرکت دادن سطل یا باکت (شامل باز و بسته کردن سطل و تخلیه مصالح)
  • حرکت شاسی و جک‌های تثبیت‌کننده
  • تأمین نیروی لازم برای فعالیت قطعات جانبی مثل چکش هیدرولیک، دریل هیدرولیک و قیچی‌های هیدرولیک

قیمت پمپ هیدرولیک برای ماشین بیل مکانیکی

پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی قیمت متغیری دارد. دلیل این متغیر بودن را نیز می‌توان در فاکتورهای زیر پیدا کرد:

  • ظرفیت و فشار کاری: ظرفیت تولید نیرو در پمپ‌های مختلف متفاوت است. طبیعی است که قیمت پمپ‌هایی که قادر به تولید فشارها و جریان‌های بیشتری هستند، بالاتر است.
  • نوع پمپ هیدرولیک: هر یک از انواع پمپ هیدرولیک (دنده‌ای، پره‌ای یا...) عملکردها و ویژگی‌های متفاوتی دارند. بنابراین قیمت آنها نیز یکسان نیست.
  • قابلیت‌های جانبی: یک پمپ هیدرولیک می‌تواند در کنار عمل به وظیفه اصلی خود، امکانات بیشتری هم داشته باشد. مثل سیستم‌های کنترل الکترونیکی پیشرفته، قابلیت تنظیم فشار و جریان و... . وجود این قابلیت‌‎ها بر قیمت پمپ تأثیرگذار خواهند بود.
  • برند: کیفیت پمپ‌های برندهای شناخته‌شده‌تر تضمینی است. بر این اساس قیمت آنها نیز بالاتر خواهد بود.
  • نرخ ارز: نوسانات ارز بر قیمت پمپ‌های وارداتی به صورت مستقیم تأثیر خواهند داشت.

سفارش پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی از واردکننده مستقیم

در خرید پمپ هیدرولیک برای ماشین‌هایی از برندهای معتبر بهتر است به سراغ مدل‌های باکیفیت از برندهای مطرح بروید. اما خرید چنین محصولاتی منوط به پیدا کردن واردکننده‎‌ای مطمئن است.

دیزل استار از بیش از 10 سال پیش، به عنوان واردکننده مستقیم انواع موتور دیزلی کاترپیلار، کامینز، یانمار و... فعالیت دارد. اما واردات قطعات مورد نیاز انواع ماشین‌‌های سنگین نیز در دستور کار این مجموعه قرار دارد. قطعاتی مانند دیزل ژنراتور، کمپرسور اسکرو و البته پمپ هیدرولیک.

برای اطلاع از گزینه‌های پیش روی خود و ثبت سفارش، می‌توانید با شماره‌های ۰۹۱۲۹۱۷۰۶۱۷ و ۰۹۱۷۱۰۰۷۵۸۴ در تماس باشید.

انواع پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

پمپ-هیدرولیک-بیل-مکانیکی

پمپ‌های هیدرولیک مناسب برای بیل مکانیکی بسته به جزئیات و عملکردشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. لازم است اشاره کنیم که موتور لودر از نوع دیزلی است. بنابراین وقتی درباره موتور صحبت می‌کنیم، منظورمان نوع دیزلی آن است. اگر با عملکرد این موتور آشنا نیستید، می‌توانید در مجله دیزل استار بخوانید که موتور دیزل چیست.

در ادامه انواع پمپ‌‎های هیدرولیک قابل استفاده در ماشین بیل مکانیکی را مرور می‌کنیم.

1- پمپ‌های دنده‌ای

این پمپ‌ها از دو دنده تشکیل شده‌اند که خلاف جهت یکدیگر می‌چرخند. با چرخش این دنده‌ها، بین دنده‌ها و بدنه پمپ، خلأ ایجاد می‌شود. همین خلأ نیز باعث می‌شود که روغن هیدرولیک به داخل پمپ کشیده شود. سپس روغن به سمت خروجی پمپ منتقل شده و تحت فشار قرار می‌گیرد. بنابراین فشاری که برای انتقال انرژی هیدرولیک به سیستم‌های دیگر لازم است، تأمین می‌شود.

پمپ هیدرولیک دنده‌ای برای سیستم‌های هیدرولیک با فشار و جریان متوسط (در ماشین‌های کوچک و متوسط) بسیار مناسب است. ضمن این که ساختار ساده آن باعث شده که خرید و نگهداری‌اش نسبتاً اقتصادی‌تر باشد. اندازه این پمپ نیز کوچک‌تر از انواع دیگر است.

2- پمپ‌های پره‌ای

این پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی، جریان روغن هیدرولیک را به کمک پره‌های متحرک داخل خود ایجاد می‌کند. طراحی خاص این پمپ‌ها، عملکردی نرم، یکنواخت و بی‌صدا را برای آنها به ارمغان آورده است.

ویژگی جالب توجه این پمپ‌ها امکان تنظیم میزان جریان خروجی در آنها است. این پمپ برای انواع ماشین آلات سنگین که به جریان یکنواخت و پایدار نیاز دارند، انتخاب مناسبی است.

3- پمپ‌های پیستونی

پمپ‌های هیدرولیک پیستونی شامل چندین پیستون هستند که درون سیلندرهای ثابت حرکت می‌کنند. با این حرکت، روغن هیدرولیک در داخل و خارج پمپ جریان پیدا می‌کند. این جریان نیز نیروی هیدرولیک لازم برای عملکرد بیل مکانیکی را تآمین می‌کند.

این نوع پمپ هیدرولیک از بهترین گزینه‌ها برای آن دسته از بیل‌های مکانیکی‌ هستند که بزرگ‌تر و سنگین‌ترند (مثل بهترین بیل مکانیکی کوماتسو). این پمپ‌ها می‌توانند فشارهای بسیار بالا (تا چند هزار بار) را هم برای عملیات سنگین تولید کنند. این در حالی است که مصرف انرژی آنها نسبت به انواع دیگر کمتر است.

4- پمپ‌های شعاعی و محوری

ساختمان پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی شعاعی، شامل پیستون‌هایی است که به صورت شعاعی از محور مرکزی خارج می‌شوند. این ساختمان، از عهده تولید فشارهای بسیار بالا نیز برمی‌آید. بنابراین برای بیل‌های مکانیکی بزرگ و قوی (مثل انواعی که دارای موتور دیزلی دویتس هستند) کاربردی است.

پیستون‌های پمپ‎ محوری نیز به صورت محوری و درون سیلندرهای عمودی حرکت می‌کنند. این طراحی نیز می‌تواند جریانی ثابت و پایدار را تولید کند. اما برای فشارهای بسیار بالا، اغلب بر نوع شعاعی ترجیح داده نمی‌شود. در عوض برای بیل‌های مکانیکی که به دقت بالا نیاز دارند و در پروژه‌های متوسط استفاده می‌شوند، ایدئال است.

نقاط قوت و چالش‌های پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

این پمپ، قلب سیستم هیدرولیکی بیل مکانیکی محسوب می‌شود. با وجود این، در کنار مزایایی که دارد، با چالش‌ها یا معایبی هم همراه است که در جدول زیر آنها را می‌بینید.

مزایا چالش‌ها
تولید فشار بالا برای انجام کارهای سنگین احتمال ایجاد مشکلاتی مانند نشتی یا کاهش فشار و ایجاد اختلال در عملکرد ماشین
کنترل دقیق حرکت اجزای مختلف نیاز به سرویس و نگهداری مداوم
افزایش بازدهی و سرعت در عملیات حفاری و باربرداری حساسیت به دمای بسیار بالا یا بسیار پایین
توانایی کار در شرایط مختلف و با تجهیزات متنوع احتمال نوسان در فشار سیستم و آسیب زدن به قطعات دیگر

 

  • چطور بهترین پمپ را برای سیستم هیدرولیک بیل‌های مکانیکی انتخاب کنیم؟

    بر اساس وزن بیل مکانیکی، توان موتور، جریان هیدرولیک مورد نیاز، نوع سیستم هیدرولیک، شرایط عملیاتی و… .

  • عمر مفید پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی چقدر است؟

    این مدت‌زمان بسته به شرایط کاری و نوع نگهداری از پمپ متغیر است. اما می‌تواند در حد چند سال باشد.

  • فشار پمپ هیدرولیک را چطور می‌توان تنظیم کرد؟

    تنظیم فشار اغلب توسط شیرهای کنترل فشار و تنظیمات سیستم هیدرولیک قابل انجام است.

  • مهم‌ترین علائم خرابی پمپ هیدرولیک در ماشین بیل مکانیکی چیست؟

    نشت روغن، کاهش قدرت پمپ، ایجاد نویز صوتی غیرطبیعی و نوسانات فشار.

  • چطور از پمپ این سیستم مراقبت کنیم؟

    با انتخاب روغن مناسب، سرویس منظم و جلوگیری از بارگذاری بیش از حد.