قیمت و خرید پمپ هیدرولیک فرمان

پمپ هیدرولیک فرمان، کلیدِ عملکرد صحیح سیستم فرمان هیدرولیک خودروها است. منظور از عملکرد صحیح، تسهیل فرمان‌پذیری و کاهش نیروی مورد نیاز برای چرخاندن فرمان است. پمپ هیدرولیک این کار را با دریافت مایع هیدرولیک از مخزن و انتقال آن به سیستم هیدرولیک فرمان انجام می‌دهد.

این پمپ مایع هیدرولیک (روغن مخصوص فرمان) را می‌گیرد و با افزایش فشار و از طریق شلنگ‌ها و لوله‌ها آن را به سیستم هیدرولیک فرمان می‌رساند. این مایع با همان فشار بالا، به سیلندرهای هیدرولیک فرمان می‌رسد. جایی که فشار مایع هیدرولیک به نیروی مکانیکی تبدیل می‌شود. این نیروی مکانیکی همان نیرویی است که برای چرخاندن چرخ‌ها لازم است. بنابراین راننده کار راحت‌تری برای کنترل فرمان دارد.

پمپ-هیدرولیک-فرمان

پمپ-هیدرولیک-فرمان

ساز و کار پمپ هیدرولیک فرمان چیست؟

پمپ هیدرولیک فرمان توسط تسمه و پولی به موتور خودرو وصل است. با فعالیت موتور، پمپ هیدرولیک نیز با کمک تسمه و پولی به چرخش درمی‌آیند. این چرخش باعث می‌شود نیروی مکانیکی موتور به پمپ منتقل شود و پمپ هم شروع به چرخش کند.

وقتی پمپ می‌چرخد، مایع هیدرولیک یا همان روغن فرمان، از مخزن کشیده و خارج می‌شود. سپس با افزایش فشار، به سیستم هیدرولیک فرمان منتقل می‌شود. این همان پروسه‌ای است که نیروی مکانیکی موتور را به نیروی هیدرولیکی تبدیل می‌کند. این نیروی هیدرولیکی در نهایت دوباره به نیروی مکانیکی لازم برای چرخاندن چرخ‌ها تبدیل می‌شود.

کاربرد پمپ هیدرولیک فرمان

کاربرد-پمپ-هیدرولیک-فرمان

پمپ هیدرولیک اصولاً نیروی مکانیکی را به نیروی هیدرولیکی تبدیل می‌کند. فرآیندی که در پمپ هیدرولیک میکسر تراک (برای چرخاندن دیگ بتن) و پمپ هیدرولیک لودر (برای حرکت دادن اجزای مختلف) نیز طی می‌شود. این پمپ در سیستم فرمان هم همین کار را می‌کند. اما هدف آن دقیقاً چرخش راحت‎تر فرمان و چرخ‌ها است. کاربرد این قابلیت، در مانُورها، یا هنگام پارک کردن و... نمود بیشتری پیدا می‌کند.

اما در نگاهی عمیق‌تر، کاربردهای زیر را هم می‌توانیم برای این پمپ برشمریم:

  • کاهش سایش قطعات سیستم: مایع روان‌کننده‌ای که داخل سیستم هیدرولیک است، باعث کاهش اصطکاک و سایشی می‌شود که میان قطعات مکانیکی سیستم فرمان در جریان است. سایش کمتر نیز به معنی طول عمر بالاتر این قطعات است.
  • افزایش ایمنی در رانندگی: با وجود فرمان هیدرولیک، راننده می‌تواند در مواقع اضطراری و حوادث ناگهانی واکنش سریع‌‍تری نشان دهد.
  • بهبود عملکرد ماشین‌های سنگین: یکی از پررنگ‌ترین کاربردهای فرمان هیدرولیک، تسهیل رانندگی در ماشین‌های سنگین است. کنترل کامیون، اتوبوس و... به خودی خود سخت‌تر است و چرخاندن فرمان‌ در آنها نیروی بیشتری می‌طلبد. اما وجود فرمان هیدرولیک این بار را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

قیمت پمپ هیدرولیک فرمان

بازه قیمتی این پمپ گسترده است. دلیل این وسعت قیمت در فاکتورها زیر نهفته است:

  • مدل خودرو: هر چه خودرو لوکس‌تر باشد، پمپ هیدرولیک مناسب سیستم فرمان آن نیز گران‌تر خواهد بود. در مورد ماشین‌های سنگین و بزرگ نیز که پمپ‌های قوی‌تری لازم دارند، این امر صدق می‌‎کند.
  • برند پمپ هیدرولیک: اگر برندهای شناخته‌شده‌تر را تهیه کنید، از کیفیت آنها اطمینان خاطر خواهید داشت. این پمپ‌ها اغلب با مواد اولیه عالی و فناوری‌های روز تولید شده‌اند. اما طبیعتاً باید بودجه بیشتری را صرف این کالاها کنید.
  • نوع سیستم فرمان: نوع پمپ هیدرولیک فرمان باید متناسب با سیستم فرمان باشد. سیستم فرمان هیدرولیک سنتی ساده‌تر و ارزان‌تر است. اما سیستم فرمان الکتروهیدرولیک قیمت بالاتری دارد.
  • هم‌خوانی برند پمپ با خودرو: این پمپ‌ها می‌توانند از نوع OEM یا اصلی باشند. یعنی برندشان با برند سازنده خودِ خودرو یکی باشد. برای مثال می‌توانید اگر خودرویی با برند و موتور دیزلی کوماتسو دارید، می‌توانید پمپ هیدرولیک همین برند را تهیه کنید. پمپ‌های OEM گران‌ترند. اما می‌توانید نوع Aftermarket یا جایگزین این پمپ‌ها را تهیه کنید. یعنی پمپ‌هایی که توسط شرکت‌های دیگر تولید می‌شوند و قیمت پایین‌‍تری دارند. برای مثال با ماشینی از برند و موتور دیزلی دویتس، پمپی از برندهای متفرقه بخرید.

سفارش پمپ هیدرولیک فرمان از واردکننده مستقیم

برای خرید پمپ هیدرولیک فرمان برندهای مختلفی پیش رو دارید که با قیمت‌های بسیار متفاوت عرضه می‌شوند. اما این نکته را گوشه ذهن داشته باشید که انواع بی‌کیفیت این محصول می‌توانند با اختلال عملکرد فرمان، نشت روغن، افزایش سایش قطعات و عواقب دیگر همراه باشند.

سفارش این پمپ از یک واردکننده که نمونه‌های اصلی این محصول را بدون واسطه در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، یکی از کم‌چالش‌ترین گزینه‌های پیش رویتان است.

دیزل استار نیز یکی از همین واردکننده‌ها است. این مجموعه سابقه‌ای بیشتر از ده ساله در زمینه واردات و عرضه موتور کامینز، یانمار و برندهای دیگر و قطعاتی مانند دیزل ژنراتور، کمپرسور اسکرو و... دارد. برای دریافت مشاوره یا سفارش پمپ سیستم هیدرولیک فرمان خودروهای مختلف، کافی است با شماره ۰۹۱۲۹۱۷۰۶۱۷ یا ۰۹۱۷۱۰۰۷۵۸۴ در تماس باشید.

انواع پمپ هیدرولیک فرمان

انواع-پمپ-هیدرولیک-فرمان

پمپ های هیدرولیک فرمان بر اساس ساختمانی که دارند و عملکردی که به اجرا درمی‌آورند در انواع مخلتفی نام‌گذاری می‌شوند. در ادامه این انواع را می‌بینیم. باید اشاره کنیم که این پمپ‌ها برای خودروهایی با هر دو نوع موتور دیزلی و بنزینی قابل استفاده هستند و انتخاب مدل ایدئال، به ویژگی‌های خودرو و سیستم فرمان آن بستگی دارد. در مجله دیزل استار می‌توانید درباره تفاوت موتور دیزل و بنزینی بیشتر بخوانید.

1- پمپ پره‌ای

در این پمپ یک روتور طراحی شده که پره‌های متحرکی را داخل خود جای داده است. با چرخش روتور این پره‌ها هم می‌چرخند تا مایع هیدرولیک را جابه‌جا کنند. چنین پمپ‌هایی می‌توانند فشارهای نسبتاً بالا را هم تولید کنند. ضمن این که صدای کمی هم تولید می‌کنند.

2- پمپ پیستونی

پمپ پیستونی جزو شناخته‌شده‌ترین پمپ‌ها است. ساختمانی که دارای همان پیستون‌های معروفی است که داخل سیلندرها با بالا و پایین رفتن روغن را حرکت می‌دهد. این پمپ هم توانایی تولید فشارهای بالا را همراه با دقت بالا دارد. پمپ پیستونی یکی از گزینه‌های مناسب برای ماشینی مثل لودر کوماتسو 470 محسوب می‌شود.

3- پمپ دنده‌ای

پمپ هیدرولیک فرمان از نوع دنده‌ای، شامل دو دنده مشبک است. همین دنده‌ها هم وظیفه جابه‌جایی مایع هیدرولیک را به عهده دارند. طراحی این پمپ‌ بسیار ساده است. به همین خاطر نیز تهیه و تعمیر آن معمولاً هزینه کمتری می‌برد. همین سازوکار ساده هم باعث شده که دوام و قابلیت اعتماد آن بالا باشد.

4- پمپ الکتروهیدرولیک

پمپ‌ الکتروهیدرولیک ترکیبی از سیستم‌های هیدرولیک و الکترونیک است. به این ترتیب که در آنها یک موتور الکتریکی مایع هیدرولیک را حرکت می‌دهد. به لطف موتور الکتریکی طراحی‌شده در این پمپ‌، مصرف انرژی در آن کمتر است. از طرفی امکان کنترل دقیق‌تر فشار و جریان نیز در آن مهیا است. بنابراین برای  کاربردهای سنگین و صنعتی و خودروهای قدرتمند (مثل خودروهایی با موتور دیزلی بنز) انتخاب مناسبی هستند.

5- پمپ‌ برقی

این پمپ‌ مختص سیستم‌های فرمان برقی است. در پمپ‌های برقی نیروی لازم برای چرخاندن فرمان، به جای مایع هیدرولیک، از طریق موتورهای الکتریکی انجام می‌شود. مصرف سوخت این پمپ‌ها به سبب استفاده نکردن از مایع هیدرولیک و کاهش وزن سیستم کمتر است. پایداری عملکرد آنها نیز بیشتر است و معمولاً به تعمیر کمتری نیاز دارند.

6- پمپ‌ مکانیکی

موتور خودرو به صورت مستقیم این پمپ را به حرکت درمی‌آورد و مایع هیدرولیک را جابه‌جا می‌کند. کاربرد این پمپ‌ بیشتر در سیستم‌های هیدرولیک سنتی است. عملکرد پمپ مکانیکی به سرعت و حرکت موتور وابسته است. به همین خاطر نیز ممکن است در حالت توقف یا در دورهای پایین موتور، عملکرد ضعیف‌تری داشته باشد. مصرف سوخت نیز این پمپ به دلیل همین وابستگی که به موتور دارد، بالاتر است.

نقاط قوت و چالش‌های پمپ هیدرولیک فرمان

پمپ هیدرولیک جزو جدانشدنی سیستم‌های فرمان هیدرولیک است. این قطعه کارایی بسیار بالای دارد. اما طبیعتاً با چالش‌هایی هم همراه است که شناختن آنها دید درست‌تری از سیستم فرمان‌های هیدرولیک به شما می‌دهد. در جدول زیر مزایا و چالش‌های این نوع پمپ را می‌بینید.

مزایا چالش‌ها
تسهیل رانندگی احتمال نشت روغن
بهبود پایداری خودرو در شرایط مختلف جاده‌ای فزایش مصرف سوخت در بیشتر مدل‌ها
کنترل دقیق‌تر جهت‌دهی خودرو وابستگی به سرعت موتور در پمپ‌های مکانیکی
طراحی قابل اعتماد احتمال ایجاد صدا

 

  • تفاوت بین پمپ فرمان هیدرولیک مکانیکی و الکتریکی چیست؟

    پمپ‌های هیدرولیک فرمان مکانیکی توسط یک تسمه به موتور متصل‌اند و به کمک موتور حرکت می‌کنند. اما منبع چرخش پمپ‌های الکتریکی یک موتور الکتریکی است. پمپ‌های الکتریکی اغلب کارایی بهتر و مصرف سوخت کمتری دارند.

  • چطور بهترین نوع پمپ هیدرولیک فرمان را انتخاب کنم؟

    مدل و سال تولید خودرو، نوع سیستم فرمان، فشار کاری و جریان مورد نیاز و… .

  • آیا این پمپ هیدرولیک قابل تعمیر هم هست؟

    بسته به نوع و شدت خرابی، این پمپ را می‌توانید به جای تعویض، تعمیر کنید. برای مثال مشکلاتی مثل نشت روغن یا خرابی پره‌ها قابل تعمیر هستند. اما در صورت بروز نشانه‌های شدیدتر یا فرسوده شدن پمپ، باید آن را عوض کنید.

  • مهم‌ترین نشانه‌های خرابی پمپ هیدرولیک فرمان چیست؟

    سخت شدن چرخاندن فرمان، صدا یا لرزش‌های غیر عادی هنگام چرخاندن فرمان، نشت مایع هیدرولیک و کاهش سطح مایع هیدرولیک در مخزن.

  • چطور عمر این پمپ هیدرولیک را افزایش دهم؟

    استفاده از مایع هیدرولیک مناسب و تعویض منظم آن، تعویض منظم فیلترهای هیدرولیک، بازرسی سطح مایع هیدرولیک و جلوگیری از تمام شدن آن، وارد نکردن فشار بیش از حد به فرمان.